10 Zasady równowagi kwasowo - zasadowej


"Nic się nie dzieje przypadowo, zawsze jest jakaś przyczyna i konieczność" Platon

Ciało człowieka składa się w 60-70% z wody. To w niej zachodzą wszystkie procesy chemiczne i biologiczne, w niej rozpuszczone są niezbędne do tych procesów składniki. Jedną z cech środowiska wodnego jest jego pH, czyli odczyn kwasowo-zasadowy. Im wyższa wartość pH, tym bardziej zasadowy odczyn.

Równowaga kwasowo – zasadowa to stan, w którym zachowany jest swoisty stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych, warunkujący odpowiednie pH i prawidłowy przebieg procesów życiowych.
Stan równowagi kwasowo-zasadowej osiągamy, kiedy zakres pH krwi dla większości procesów przemiany materii wynosi 7,35-7,45. Większe pH oznacza przewagę składników zasadowych, mniejsze - przewagę składników kwaśnych.
W odpowiednio zbilansowanej diecie istotne jest nie tylko samo dostarczanie niezbędnych składników odżywczych, ale także ich wzajemne proporcje. Wraz z pożywieniem dostarczamy do organizmu substancje mineralne, które pełnią w nim szereg istotnych funkcji m.in. wpływają one na pH płynów ustrojowych.
Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu może zostać zachwiana. Jeśli nastąpiło zakwaszenie organizmu, mówimy o kwasicy, jeśli pH płynów ustrojowych wzrosło wtedy mamy do czynienia z zasadowicą. Większość najczęściej spożywanych pokarmów ma odczyn kwaśny, dlatego znacznie częstszym problemem jest zakwaszenie organizmu. Przewlekła forma tego zaburzenia może skutkować bólami głowy, sennością, obniżonym nastrojem, zaburzeniami rytmu serca i przewlekłym zmęczeniem. Ponadto długotrwała kwasica sprzyja powstawaniu nadciśnienia, cukrzycy i kamicy nerkowej. Zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej w stronę odczynu kwaśnego może też być następstwem różnych schorzeń, między innymi nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy czy chorób serca.
Dieta większości ludzi jest dietą kwasową. Prawie każda żywność oczyszczona, zrobiona z cukru, białej mąki i innych szkodliwych składników jest kwasowa w swojej naturze. Napoje oraz większość sztucznie przetworzonych soków mają również odczyn kwaśny. To kwasowe pożywienie przyjmowane przez nas regularnie powoduje utratę równowagi pH organizmu.
Jednym ze sposobów na przeciwdziałanie nadmiernemu wpływowi zakwaszenia organizmu jest zwiększenie oddychania wewnątrz komórkowego ponieważ tlen jest zasadowy, a dwutlenek węgla jest kwasowy. Poprzez wdychanie więcej tlenu i wydalanie więcej dwutlenku węgla organizm naturalnie reguluje równowagę pH. To dlatego diabetycy z dużą zawartością cukru we krwi często potrzebują dotleniać organizm ponieważ ich krew jest zbyt kwaśna, a ciało próbuje uzyskać stan równowagi kwasowo – zasadowej.
Innym sposobem stosowanym przez organizm do neutralizowania kwasowej żywności i napojów spożywanych w diecie codziennej jest wykorzystanie alkalicznych minerałów zawartych w kościach i ich użycie. To dlatego spożywanie napojów owocowych powoduje wypłukiwanie zawartości minerałów w kościach i może prowadzić do utraty gęstości masy kostnej oraz może być początkiem osteoporozy. Pamiętajmy, im więcej napojów gazowanych pijemy tym słabsze stają się nasze kości.
Przywrócenie i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej ma wybitnie korzystny wpływ na przebieg wielu procesów biochemicznych zachodzących w organizmie, w szczególności na utrzymanie stabilnej homeostazy. Sprzyja to regularnej, poprawnej pracy poszczególnych narządów wewnętrznych, zwłaszcza wątroby, nerek, serca i mózgu, a także całego układu immunologicznego.

Tabela produktów zasado- i kwasotwórczych

Produkty zasadotwórcze Produkty kwasotwórcze
wysoko zasadotwórcze
(pH 9.0 do 8.1)
wysoko kwasotwórcze
(pH 5.9 do 5.0)
cytryny
arbuzy
pieprz cayenne
suszone daktyle
suszone figi
limonki
mango
morele suszone
melony
papaja
pietruszka
winogrona bezpestkowe
rzeżucha
boćwina
wodorosty morskie
szparagi
endywia
kiwi
winogrona pestkowe słodkie
marakuja
gruszki słodkie
ananas
rodzynki
soki warzywne świeże niesłodzone
sztuczne słodziki
wołowina
sery żółte
gazowane słodkie napoje
biała mąka
jagnięcina
wątróbka
ciastka z białej mąki
wieprzowina
cukier
piwo
cukier brązowy
drób (kurczęta)
sarnina
czekolada
kawa
budyń
dżemy
herbata czarna
galaretki
likier alkoholowy
makaron mączny
sól
makaron z semoliny
drób (indyki)
chleb pszenny
ryż biały
   
   
średnio zasadotwórcze
(pH 8.0 do 7.1)
średnio kwasotwórcze
(pH 6.9 do 6.0)
jabłka słodkie
morele
kiełki lucerny
awokado
banany (dojrzałe)
jagody
pomidory słodkie
marchew
seler
porzeczki
daktyle świeże
figi świeże
czosnek
agrest
winogrona mało słodkie
grejfruty
zioła (swieże, zielone)
sałata
nektarynki
brzoskwinie słodkie
gruszki mało słodkie
groszek zielony słodki swieży
dynia
szpinak
jabłka kwaśne
pędy bambusa
fasola szparagowa zielona świeża
buraki
brokuły
kapusta
winogrona kwaśne
jarmuż
kalarepa
sałata lodowa
pomarańcze
pasternak
brzoskwinie mniej słodkie
maliny
truskawki
kabaczki
kukurydza słodka świeża
rzepa
ziemniaki w mundurkach
ocet winny
ryby
soki owocowe z cukrem
kiełbasy i wędliny
chleb żytni
płatki zbożowe
płatki kukurydziane
owoce morza
wino
jogurt słodzony
banany zielone
gryka
sery pleśniowe
jajka gotowane na twardo
ketchup
majonez
szynka
makaron pełnoziarnisty
orzeszki ziemne
ziemniaki gotowane
popcorn solony
ryż basmati
ryż brązowy
sos sojowy
słabo zasadotwórcze
(do pH 7.0)
słabo kwasotwórcze
(do pH 7.0)
migdały
karczochy
brukselka
zielona herbata
wiśnie
orzech kokosowy świeży
ogórki
bakłażany
miód świeży
por
grzyby
oliwki świeże
cebula
chleb esseński
chrzan
sól morska
przyprawy
żółtko gotowane na miękko
mleko kozie surowe
oliwa
kalafior
rabarbar
soja ziarno suche
sezam nasiona
mleczko sojowe
kiełki zbóż
mleczko sojowe
tofu
pomidory mało słodkie
otręby
orzechy nerkowca
chleb Graham
żurawiny
fruktoza
miód pasteryzowany
soczewica
mleko krowie homogenizowane
musztarda
orzeszki pistacjowe
krakersy
kakao
nasiona słonecznika
nasiona dyni
orzechy włoskie
borówki
masło słone
fasola ziarno suche
mleko kozie homogenizowane
oliwki konserwowe
śliwki
chleb razowy pełnoziarnisty
suszone śliwki
Produkty neutralne (pH 7.0)
masło świeże niesolone
śmietana
margaryna
mleko krowie świeże
oleje roślinne (oprócz oliwy)
serwatka
jogurt naturalny

 

Powyższa treść pochodzi ze strony www.AkademiaWitalnosci.pl